Oppskrift på BabyBooties!

Fm = fastmasker
lm = luftmasker
hst = halvstav
st = stav
kjm = kjedemaske

Størrelser:
12 måneder ? 4,5? = 11,5cm
18 måneder ? 5? = 12,7cm
2 år ? 5.5? = 14 cm
3 år ? 6? = 15,2cm

50gram tykt garn, heklekrok 3,5mm

Sålen for 4,5?:
Omgang 1: 7 lm, fm i 2. lm fra kroken, fm i resten av
luftmaskene = 6 fm
Omgang 2: 1 lm, fm i hver fm = 6 fm
Omgang 3: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 4 masker, 2
fm i siste fm = 8 fm
Omgang 4-8: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm
Omgang 9: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 6 masker, 2
fm i siste fm = 10 fm
Omgang 10-16 = 1 lm, fm i alle fm = 10 fm
Omgang 17: 1 lm, hekle sammen de to første fm, fm i de
neste 6 masker, hekle sammen de to siste fm = 8 fm
Omgang 18: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm

Kant: Hekle 48 fm jevnt rundt arbeidet. 17 fm langs
siden, 6fm langs hælen, 17 fm langs siden og 8 fm langs
tåen. Fest med 1 kjm i første fm. Sjekk at du har 48 fm
rundt nå.

Sålen for 5?:
Omgang 1: 7 lm, fm i 2. lm fra kroken, fm i resten av
luftmaskene = 6 fm
Omgang 2: 1 lm, fm i hver fm = 6 fm
Omgang 3: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 4 masker, 2
fm i siste fm = 8 fm
Omgang 4-9: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm
Omgang 10: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 6 masker, 2
fm i siste fm = 10 fm
Omgang 11-18 = 1 lm, fm i alle fm = 10 fm
Omgang 19: 1 lm, hekle sammen de to første fm, fm i de
neste 6 masker, hekle sammen de to siste fm = 8 fm
Omgang 20: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm

Kant: Hekle 52 fm jevnt rundt arbeidet. 19 fm langs
siden, 6 fm langs hælen, 19 fm langs siden og 8 fm langs
tåen. Fest med 1 kjm i første fm. Sjekk at du har 52 fm
rundt nå.

Sålen for 5,5?:
Omgang 1: 7 lm, fm i 2. lm fra kroken, fm i resten av
luftmaskene = 6 fm
Omgang 2: 1 lm, fm i hver fm = 6 fm
Omgang 3: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 4 masker, 2
fm i siste fm = 8 fm
Omgang 4-10: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm
Omgang 11: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 6 masker, 2
fm i siste fm = 10 fm
Omgang 12-20 = 1 lm, fm i alle fm = 10 fm
Omgang 21: 1 lm, hekle sammen de to første fm, fm i de
neste 6 masker, hekle sammen de to siste fm = 8 fm
Omgang 22: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm

Kant: Hekle 56 fm jevnt rundt arbeidet. 21 fm langs
siden, 6 fm langs hælen, 21 fm langs siden og 8 fm langs
tåen. Fest med 1 kjm i første fm. Sjekk at du har 56 fm
rundt nå.

Sålen for 6?:
Omgang 1: 7 lm, fm i 2. lm fra kroken, fm i resten av
luftmaskene = 6 fm
Omgang 2: 1 lm, fm i hver fm = 6 fm
Omgang 3: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 4 masker, 2
fm i siste fm = 8 fm
Omgang 4-11: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm
Omgang 12: 1 lm, 2fm i første fm, fm i neste 6 masker, 2
fm i siste fm = 10 fm
Omgang 13-22 = 1 lm, fm i alle fm = 10 fm
Omgang 23: 1 lm, hekle sammen de to første fm, fm i de
neste 6 masker, hekle sammen de to siste fm = 8 fm
Omgang 24: 1 lm, fm i alle fm = 8 fm
Kant: Hekle 60 fm jevnt rundt arbeidet. 23 fm langs
siden, 6 fm langs hælen, 23 fm langs siden og 8 fm langs
tåen. Fest med 1 kjm i første fm. Sjekk at du har 60 fm
rundt nå.

Fotdel:
Fotdelen er skrevet for 4,5? men endringene for de andre størrelsene står inni [?
Omgang 1: Begynn i midten på hælen. I 4. av de 6 fm du hekla der. Og hekle KUN i bakre maskeledd. fm i alle fm rundt = 48 fm [52,56,60] avslutt med en kjm i første fm.
Omgang 2-4: Samme som første omgang, men hekle gjennom begge maskeledd som normalt. Pass på at du har 48 [52,56,60] fm når runden er ferdig.
Omgang 5: fm i de første 12 [14,14,15] maskene, (hekle 2 masker sammen, så 1 fm i neste fm) 8 [8,9,10) ganger, fm i de neste 12 [14, 15, 15] fm. Nå skal du ha 40 [44,47,50] masker igjen.
Omgang 6, hekle ha 40 [44,47,50] fm
Omgang 7: fm i de første 12 [14,14,15] maskene, (hekle 2 masker sammen 8 [8,9,10) ganger, fm i de neste 12 [14,14,15] maskene.
Omgang 8: fm i de første 12 [14,14,15] maskene, begynn å hekle en stav i neste fm, men ikke gjør den ferdig. Ikke gjør siste gjennomtrekning. Gjør dette også i de neste 7 [7,9,9] maskene, dra tråden gjennom ALLE 9 [9,11,11] løkkene du har på kroken. 1 lm, fm i neste fm så fm i de siste 11 [13,13,14] masker på runden.

Stropper:

For venstre fot:
For alle størrelser, begynn i 3. maske fra midten på venstre side av skoen.

For høyre fot:
For alle størrelser, begynn i 3. maske fra midten på høyre side av skoen.
Omgang 1: 17 lm, stav i 4 lm fra kroken, stav i alle lm du har laget, hekle staver bakover mot hælen og rundt hele skoen fram til første stav.
Omgang 2: 3 lm, hekle staver rundt til det gjenstår 3 staver, lag da 1 lm, hopp over en stav, stav i neste stav, og stav i 3. lm i enden. (den øverste av de 3 du hekla der)
Omgang 3: 3 lm, staver i hver stav, ikke glem lm du lagde for å få knapphull.
Omgang 4: 3 lm, stav i hver stav
Omgang 5: 3 lm, 1 stav, 1 lm, hopp over en stav, staver runden rundt.
Omgang 6: 3lm, Staver runden rundt.
Hekle så fastmasker langs siden ved knapphullene.
Sy på knapper og du er ferdig. =)

Som jeg har nevnt før: Jeg er ikke noe god på å lese oppskrifter, så jeg har aldri prøvd denne, derfor kommer ikke jeg til å klare å svare på spørsmål om denne oppskriften dessverre.

Håper noen får glede av den :)

18 kommentarer

Ida Kristine

09.08.2011 kl.21:27

Så gøy at du legger ut oppskrifter.

Jeg strikker faktisk sokker akkurat nå :))

Lager du ofte strikketing?
Ida Kristine: Okei, koselig :) Jeg strikker faktisk ikke i det hele tatt, det har jeg ikke noe særlig greie på ;) Så jeg bare hekler :)

c3design

31.08.2011 kl.09:10

Åå, disse var søte! Må jeg prøve på. Will keep you updated :)
c3design: Ja, hold meg oppdatert, morsomt å høre hvordan det har gått :)

Linda Opdahl

28.11.2011 kl.23:23

Aaaaah endelig, har lett sånn etter dette mønsteret :) linker til deg når jeg legger ut bilder :) tuuuuuusen takk!!!
Linda Opdahl: Ja, det må du gjøre, blir spennende å se :)

Bare hyggelig å kunne hjelp, jeg lette lenge etter den selv, og vet den er vanskelig å få tak i på norsk, så da synes jeg det var greit å dele den :)

may britt

25.02.2012 kl.23:59

skjønner ikke omgang 5 jeg.... amatør ;-) hehe :-O) Har heklet 12 fastmasker og felt 1, så heklet 1 fastmaske .... men skjenner ikke logikken resten av omgangen.... hjelp?
may britt: Hei du. Som jeg skrev i dette innlegget, har jeg aldri prøvd oppskriften selv, da jeg ikke er noe god på å lese oppskrifter. De tøflene jeg har laget har jeg bare laget fra eget hode, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg :\

ingersfryd

07.06.2012 kl.13:23

Så flott at du legger ut oppskriften! Jeg har lett en stund etter den nå.

De du har laget er kjempe fine!

Ser du bor i Furnes. Hadde oldeforeldre som bodde der. Det er en kjempe fin plass:)

Inger Marie

13.06.2012 kl.17:40

Hei, kjempe gøy at du hadde lagt ut oppskrift. jeg syns den var enkel og grei å følge så bare legg ut flere du=)

May britt: du skal gjenta felle en, hekle en 8 ganger før du hekler de siste 12 maskene som vanlig.=)

Beate

05.07.2012 kl.09:10

Så flott med oppskrift! Er det noen som vet hvilket garn det er best å bruke? Jeg har nå brukt Silja strømpegarn fra Sparkjøp, men de ble altfor små med heklenål 4,5.... Ble bare 7-8 cm i stedet for 11,5.

Karen

04.10.2012 kl.14:16

Vil bare si takk =)
Karen: bare hyggelig :)

Kristi

25.11.2012 kl.21:35

Jeg bruker Drops Nepal, veldig godt garn. Har begynt på siste del av skoen (stropper) og skjønner ingen ting. Har prøvd flere ganger, men får det ikke til å stemme. Noen som kan hjelpe? Karen? Skjønner ikke det med de 17 lm.....og hvordan jeg skal hekle videre etter de...

anita

28.11.2012 kl.23:42

Flott side og flott med oppskrift, jeg har laget en tøffel nå og er i gang med den andre :)

Kristi, når du har heklet 17 lm, skal du hekle fm i de og da fortstetter du bare videre mot helen som beskrevet.
anita: Så bra :)

Camilla

13.02.2013 kl.14:55

Hei. Så fine de var. Hvem som har laget oppskriften til de?
Camilla: det vet jeg dessverre ikke, jeg fikk den tilsendt for lenge siden. :)

Skriv en ny kommentar

Nina`s verden - Familie og hobby

Nina`s verden - Familie og hobby

24, Ringsaker

Er 24 år, bor i Furnes med familien min.(Samboeren min Kent, og våre to herlige barn, Robert og Mille). Blogger om familien, hverdagen og hobbyer, som er bl.a hekling og scrapping. Enjoy ;)